CLEOPATRA



Dibujo/instalación, técnica mixta, carboncillo y acuarela dorada sobre papel en estructura de metal y goma eva, 220 x 122 x 80 cm. Exposición Colectiva V en Concreta, Galería Concreta Matucana 100, enero-marzo 2023.
Drawing/installation, mixed media, charcoal and golden watercolour on paper on metal structure and eva rubber, 220 x 122 x 80 cm. V en Concreta Group Exhibition, Galería Concreta Matucana 100, january-march 2023.
Cleopatra, last queen of the Ptolemaic dynasty of ancient Egypt and future queen of Hollywood. Historical, mythical, divine and fictional character. Politician, wise, linguist, astronomer, mathematician, cruel, murderer, beautiful, intelligent, lover, exotic, ambitious, mystic, dangerous, seductive. Femme fatal. Link between Eastern and Western cultures. Loved in Egypt and hated in Rome, except by her two great lovers, the generals Julius Caesar and Mark Antony. One of the most acclaimed actresses in history who lost her own face in a distorted construction, she returns to the centre of Matucana 100's Galería Concreta in an installation that invites visitors to play and pose as the pharaoh in a photographic act behind a "face in a hole" panel with a drawing in charcoal and gold watercolour on paper inspired by the famous costume worn by the most famous Cleopatra in cinema, Elizabeth Taylor (1963), when she arrives in Rome dressed as the goddess Isis to visit General Julius Caesar with their son Caesarion.
  Cleopatra, última reina de la dinastía ptolemaica del Antiguo Egipto y futura reina de Hollywood. Personaje histórico, mítico, divino y de ficción. Política, sabia, lingüista, astrónoma, matemática, cruel, asesina, bella, inteligente, amante, exótica, ambiciosa, mística, peligrosa, seductora. Femme fatal. Eslabón entre la cultura oriental y occidental. Amada en Egipto y odiada en Roma, salvo por sus dos grandes amantes, los generales Julio César y Marco Antonio. Una distorsionada construcción que le quitó el rostro a su persona y una de las actrices más aclamadas de la historia, vuelve a tomar protagonismo en la Galería Concreta de Matucana 100 en una instalación que invita al espectador a jugar y posar como la faraona en un acto fotográfico detrás de un panel tipo “face in hole” en el cual se presenta un dibujo en carboncillo y acuarela dorada sobre papel inspirado en el famoso traje que usa la Cleopatra más famosa del cine, Elizabeth Taylor (1963) cuando llega a Roma vestida de la diosa Isis a visitar al general Julio César con su hijo en común Cesarión.